• HOME

Download

Tukeran link

Keutamaan Para Sahabat

Minggu, 14 Juni 2009

kaligrafiAkhir-akhir banyak sekali usaha untuk menjelek-jelekkan para sahabat. Ada yang mengatakan sebagain sahabat adalah pembohong sehingga riwayat-riwayat hadith yang melalui mereka tidak bisa dipercaya. Ada juga yang menyesatkan dan mengkafirkan para sahabat dalam rangka mendukung aliran sesat mereka. Dan banyak lainnya. Sayangnya banyak orang Islam yang termakan dengan propaganda sesat ini, disebabkan kurangnya pengetahuan mereka mengenai para sahabat.

Para Sahabat Dijamin Syurga

Tidak sama antara kamu orang yang membelanjakan (hartanya) dan berperang sebelum penaklukan (Makkah). Mereka lebih tinggi derajatnya daripada orang yang membelanjakan (harta) dan berperang sesudah itu. Allah menjanjikan kepada kedua-dua golongan balasan yang lebih baik. Allah sangat mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Surah al-Hadid: 10)

Allah Meredhai Para Sahabat

Sesungguhnya Allah telah meredhai terhadap orang Mukmin ketika mereka berbai’ah denganmu di bawah sepohon pokok. Allah mengetahui apa yang ada di dalam hati mereka maka Dia menurunkan ke atas mereka ketenangan dan memberikan balasan untuk mereka dengan kemenangan (Pembukaan Makkah) yang hampir. (Surah al-Fath: 18)

Bagi Muhajirin dan Ansar Itu Syurga

Orang yang terdahulu lagi yang awal (masuk Islam) yaitu Muhajirin, Ansar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah menyediakan bagi mereka syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Itulah kemenangan yang besar. (Surah al-Taubah: 100)

Al-Imam Ibn Kathir (wafat 774H) menafsirkan ayat tersebut dengan sangat menarik:

Sungguh celaka barang siapa yang membenci atau mencerca mereka, ataupun mencerca dan membenci sebagian mereka. Lebih-lebih lagi (membenci) penghulu para sahabat selepas wafatnya Rasul, yang paling baik dan paling afdhal di kalanagan mereka yaitu al-Siddiq al-Akbar

Al-Quran Memartabatkan Para Sahabat

Kemulian Sahabat dalam Taurat dan Injil (Surah al-Fath: 29), baca tafsir Al-Nasafi, Tafsir al-Nasafi, jilid 4,halaman 163.

Para Sahabat Dijamin Syurga (Surah al-Hadid: 10), baca tafsir Al-Imam al-Qurtubi (wafat 671), Al-Jami’li Ahkam al-Quran, jilid 17, halaman 241.

Allah Meredhai Para Sahabat (Surah al-Fath: 18), baca ulasan Ibn Hajar al-Haytami al-Makki, al-Sawa’iq al-Muhriqah, halaman 243.

Bagi Muhajirin dan Ansar Itu Syurga (Surah al-Taubah: 100), baca tafsir Ibn Kathir, Tafsir al-Quran al-’Adzim, jilid 2, halaman 398.

Kewajiban Mendoakan Muhajirin dan Ansar (Surah al-Hasyr: 8-10), baca tafsir Al-Imam al-Qurtubi (wafat 671), Al-Jami’li Ahkam al-Quran, jilid 18, halaman 31.

Al-Sunnah Memartabatkan Para Sahabat

1. Tingginya ganjaran untuk para sahabat
2. Para sahabat penyelamat umat
3. Kelahiran sahabat membawa keberkatan
4. Para sahabat generasi terbaik
5. Rasulullah saw mendo’akan keampunan buat Muhajirin dan Ansar
6. Kecintaan kepada Ansar adalah tuntunan iman
7. Keampunan buat Ahli Bai’ah al-Ridhwan
8. Kelebihan Ahli Badar

0 komentar:

Posting Komentar

  © Blogger template Noblarum by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP